Sunday 3 June 2018

Mekap Tahan Lama

Assalamualaikum & morning! 

Wahh bahang raya makin terasa lah. Mana-mana pergi pun mesti dengar lagu raya. Dekat fb orang sibuk share resipi biskut raya. Aduh tergoda iolls~ Takpe-takpe saya tak share resipi biskut raya tapi saya nak share something yang bermanfaat jugak.

Nak raya ni, kita mesti risau mekap cair kan. Malkumlah nak gi beraya 70 buah rumah. Jadi hari nak saya nak share simple tips macam mana nak buat mekap anda bertahan lama di hari raya dan juga hari-hari lain. Hopefully tips-tips akan membantu you all mengelakkan makeup meltdown time raya nanti. 



1. Moisturiser



Haa jangan ingat kalau dah pakai makeup tak perlu memakai skincare. Skincare terutamanya moisturiser sangat penting untuk prepare skin sebelum makeup, bekalkan moisture kepada kulit dan mengelakkan makeup crack. PENTING untuk pilih moisturiser yang sesuai ikut jenis kulit. Ada peserta makeup class saya kata kulit dia akan berminyak setiap kali pakai moisturizer which means dia guna pelembap yang tak sesuai. Kalau dalam Mary Kay, Intense Moisturising Cream & Oil Free Hydrating Gel yang paling best nak apply before makeup sebab kelembapan dia bertahan  selama 10 jam.

2. Primer 


Foundation primer ni kita guna as makeup base, colour jernih and tekstur gel. Sangat senang nak apply. Primer tolong control minyak & shine dekat muka so makeup anda sampai berjam-jam. Ada spf 15. Bila pakai primer ni makeup pun tak bercapuk tau.

3. Foundation


Timewise Liquid Foundation ada dua formula, Luminous untuk kulit kering & Matte untuk kulit kombinasi / berminyak. Untuk make sure mekap tahan lama, kenalah pilih foundation yang sesuai dengan jenis kulit. Bayangkan kalau kulit berminyak lepas tu pakai foundation Luminious yang fokus untuk moisture kulit, tak ke haru.

4. Makeup Finishing Spray



Makeup Finishing Spray bantu kekalkan mekap selama 16 jam tau woww sangat kan😮. Muka pun akan nampak fresh & glowing and yang paling saya suka dengan makeup spray ni, dia kana buatkan mekap kita nanpak well blend dengan kulit as a final touch. Boleh spray bila-bila you all rasa perlu.

.

So dah belajarkan item-item yang perlu untuk mengelakkna makeup meltdown. Jom saya share experience saya sendiri dengan item-item ni.


10.00 a.m. Muka ada senyum sebab tak tahu apa yang bakal dialui.

5.00 p.m. Mata terbeliak and senyum paksa sebab tersangkut dalam jammed and kena redah lautan manusia.


Nak senang tengok saya dah letak gambar sebelah-sebelah. Tengok gambar "AFTER", nampak mekap dah kurang but it still there. Eye colour bawah mata dah hilang and tak hairan pun sebab saya memang selalu berpeluh bawah mata. Lipstick tinggal sipi je. So apa yang saya boleh simpulkan, mekap memang nampak berkurangan tapi tak sampai tahap hauk lagi, muka you all masih nampak presentable. 7 jam tu lama weyh, especially bila berpeluh & kena panas.

Jadi inilah dia tips-tips mudah supaya anda stay gojess di Hari Raya tanpa melalui makep meltdown. If nak cuba semua item dalam entry ni, boleh contact saya :). Saya bagi ilmu kecantikan banyak-banyak tau~


To contact me, please click👇👇

Instagram | dee.allydra
Facebook | Allydra

COD & scan kulit available around Beranang, 
Semenyih, Bangi, Serdang, Seri Kembangan, 
Putrajaya, Mantin, NIlai, Seremban,etc

No comments:

Post a Comment