Sunday 19 February 2023

Tips Murah Rezeki Berdasarkan Hadis Sahih & al-Quran

 Hai & salam semua😃

Alhamdulilah bertemu lagi kita hari ni~ and kali ni saya nak share tips murah rezeki berdasarkan hadis sahih & al-Quran. Semoga menjadi saham saya dekat akhirat nanti😊

1. Doa Pembuka Rezeki


اللّهُمَّ اكْفِني بِحَلالِكَ عَنْ حَرامِك، وَأَغْنِني بِفَضْلِكَ عَمَّنْ سِواك 

“Ya Allah, cukupilah aku dengan rezeki-Mu yang halal (hingga aku terhindar) dari yang haram, dan kayakanlah aku dengan kenikmatan-Mu (hingga aku tidak minta) kepada selain-Mu.”

*Sunan Al-Tirmidhi (3563)

2. Doa Selepas Subuh

اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ عِلْمًا نَافِعًا، ‌‌‌‌‌‏وَرِزْقًا طَيِّبًا، ‌‌‌‌‌‏وَعَمَلًا مُتَقَبَّلًا 

“Ya Allah, aku memohon kepadaMu, Ilmu yang bermanfaat, rezeki yang baik dan amalan yang diterima”

*Sunan Ibn Majah (925)

3. Menjauhi Riba


“Allah memusnahkan riba dan menyuburkan sedekah. Allah tidak menyukai setiap orang yang tetap berada di dalam kekafiran dan bergelumang dengan dosa”. 

*Quran 2:276

4. Pelihara Hubungan Kekeluargaan

Nabi Muhammad ‎ﷺ ❤️bersabda: 

“Sesiapa yang ingin dipermudahkan rezekinya dan ditangguhkan ajalnya (dipanjangkan umurnya) maka hendaklah dia menyambungkan tali silaturahim.”

*Sahih Bukhari 2067,Sahih Muslim 2557

5. Bersyukur kepada Allah



Allah berfirman:

وَإِذۡ تَأَذَّنَ رَبُّكُمۡ لَٮِٕن شَڪَرۡتُمۡ لَأَزِيدَنَّكُم وَلَٮِٕن ڪَفَرۡتُمۡ إِنَّ عَذَابِى لَشَدِيدٌ 

“Jika kamu bersyukur, nescaya Aku akan menambahkan (nikmat) kepadaMu.” 

*Quran 14:7

Sampai di sini dulu untuk hari ni, Inshaallah saya akan upload Part 2 dalam masa terdekat. Semoga bermanfaat untuk you all dunia akhirat😍 nak join Pink Business boleh click link dekat bawah~

Click link below to contact me👇👇

https://linktr.ee/dylladnan

COD & scan kulit available around Beranang, Kajang, Semenyih, Seri Kembangan, Nilai, Putrajaya, etc

Jom follow saya dekat instagram! Click sini

No comments:

Post a Comment