Thursday 29 June 2017

Roadblocks To Be A Beauty Consultant

Teringin nak jadi beauty consultant, tapi ada "roadblock" yang menganggu minda.

1. "Saya tak cantik"

Lagi dan lagi saya nak bagitau, kita ni bukan modelling agency. Muka tak perlu secantik Mira Filzah. Tapi dalaman kenalah cantik ya untuk tolang orang dapatkan penjagaan kulit yang betul.

2. "Saya tak slim & langsing"

Lorh, Mary Kay bukan fitness club sayang. Kita takde specific body measurement untuk jadi Mary Kay Beauty Consultant. In fact, kita ada a few directors Mary Kay yang chubby dan comel dan berjaya😊.

3. "Saya tak pandai berbisnes"

Kita ajar dari zero ya sayang. Ada class pun untuk beauty consultant baru yang kita oanggol elas ESRS. Kalau you all nak tau National Sales Director Mary Kay yang pertama pun langsung tak pernah berbisnes. Sekarang dah jadi NATIONAL kauuuu~

4. "Saya tak pandai bercakap"

Dalam Mary Kay, kita akan groom personaliti beauty consultant dulu bagi confident. Dah banyak sangat contoh beauty consultant yang malu-malu dah jadi director, and now bagi talk dekat beauty consultant lain. National Sales Director Mary Kay yang kedua pun asalnya pemalu yakmat, sampai buat skincare class yang pertama dengan maid dia je.

5. "Saya tak belajar tinggi"

Kita tak mintak resume untuk sesiapa yang berminat jadi beauty consultant. Mary Kay tak pandang suma tu. Kita nak kesungguhan je. Banyak dah suri rumah tak berpelajaran yang dah sampai directorship level.

6. "Saya takde duit"

Bagus. Inilah pendorong paling besar. Ada kisah beauty consultant yang dah hilang semuanya, cuma tinggal kereta & duit dua ringgit. Tumpang mandi dekat stesen minyak & masjid. Dia takde stock pun, cuma mbila order guna katalog Mary Kay. Dan sekarang dia adalah Executive Senior Sales Director. It's either "do" or "die". And bila dah sampai tahap terdesak macam tu, you akan push yourself to the limit.

Ada lagi tak roadblock lain yang Dilla tak listkan? Boleh pm Dilla untuk Dilla clearkan minda uolss. Ingat, kita boleh bagi seribu alasan untuk tak berusaha, tapi kita cuma perlu satu sebab untuk berjaya.

Love,
IBC Dilla

No comments:

Post a Comment