Sunday 25 March 2018

Muka Breakout

Assalamualaikum & selamat berhujung minggu!😊

Hari minggu yang indah ni, saya nak kupas tentang satu topic yang kurang indah, iatu masalah muka breakout. Muka breakout ni bila tiba-tiba jerawat menyerang berjemaah, kebiasaannya disebabkan salah guna produk. Apa itu produk yang salah?? Mestilah produk yang mengandungi merkuri, hidrokuinin & tretinoin. You all tak ayah susah-susah pergi check packaging, takkanlah pengilang nak declare letak chemical berbahaya kan. Kalau dalam Mary Kay, kita sebut produk-produk bahaya ni sebagai produk peeling. 

Produk peeling ni memang tunaikan janji dia untuk bagi you all cantik, tapi dengan cara menghakis lapisan epidermis. Tengok salah satu ingredient dia - Hidrokuinin. Hidrokuinin ni sebenarnya peluntur yang juga digunakan untuk menghakis kulit. Mana tak cantik ko kalau dah hakis suma kat atas kulit kan. Sebab tu biasanya muka pengguna produk peeling ni nampak nipis. Lepas tu glowing & pinkish sebab lapisan atas dah takde. Tapi cantik sementara je tau.

Antara contoh skin breakout yang serious

Jadi apa yang patut dibuat kalau kita rasa macam dah terpakai produk peeling?

Kena STOP serta merta!!

Then kena freekan selama sebulan. Tak kisah kalau you all pakai produk-produk tu 5, 6, 7 tahun yang lepas ke tetap kena freekan muka sebulan - tak boleh pakai apa-apa skincare dalam tempoh tu. Mekap boleh pakai. Tempoh detox ni sangat penting sebab kita nak bebaskan kulit dari chemical berbahaya & juga sebab lapisan kulit akan diperbaharui dalam masa 28 hari sebab tu lah kena ambil masa sebulan ya sayang-sayang semua.


Lepas detox, nak buat apa pulak?

Lepas detox, you all boleh proceed dengan pakai certain products sahaja, sebab skin belum ready untuk terima full set. Fokus utama after detox ialah bersihkan lagi ulit dari sisa chemical berbahaya, merawat & menyihatkan kulit.



Compulsory Items

1. Cleanser

Untuk mangsa peeling, tak banyak pilihan produk untuk you all. Cuma boleh guna cleanser Botanical untuk permulaan sebab Botanical Effects merupakan skincare series yang paling mild dan sesuai untuk kulit nipis & sensitif.

2. Supplement

Intense Moisturising Cream (pink) untuk kulit kering & Oil Free Hydrating Gel (purple) untuu kulit kombinasi / berminyak. Dua kembar tak seiras ni membantu untuk keluarkan sisa chemical yang terperangkap dalam kulit. Sesuai untuk redakan rashes merah2 ecspecially bila kena matahari and tolong kecutkan jerawat jugak. Secially designed for those with sensitive skin. 


Additional Items

1. Foundation Primer


Foundation primer yang berfungsi sebagai makeup base untuk buat mekap tahan lama, conrol minyak and kurangkan ketaraan pori2. Ada spf15 yang highly recommended untuk mangsa peeling sebab tak boleh pakai spf yang tinggi2 lagi selagi mana kulit tengah nipis. 


2. Clearproof Spot Solution

Haa yang ni untuk letak atas jerawat batu untuk tolong kecutkan jerawat - Clearproof Spot Solution

3.Liquid Foundation  Matte Type 

Liquid Foundation ada dua jenis, Matte untuk kulit kombinasi / berminyak dan Luminous untuk kulit kering. Tapi untuk mangsa peeling, saya akan advise untuk you all pakai jenis MATTE walaupun kulit kering. Sebab CC Cream and Luminous foundation ada bahan aktif yang takut bertindak balas dangan bahan-bahan chemical produk peeling.


Done~ Hopefuly entry kali ni dapat memberi kesedaran and bagi idea dekat you all apa yang patut dibuat. Jangan ambil ringan tentang apa yang kita letak dekat muka, sebab 60% akan masuk dalam darah. Need help regarding your skin? I'm more than happy to share :)

To contact me, please clickπŸ‘‡πŸ‘‡

Instagram | dee.allydra
Facebook | Allydra

COD & scan kulit available around Beranang, 
Semenyih, Bangi, Serdang, Seri Kembangan, 
Putrajaya, Mantin, NIlai, Seremban,etc

No comments:

Post a Comment