Wednesday 30 October 2019

Cara Menghilangkan Jerawat Pasir

Assalamualaikum & morning!


"Muka maca jalan tar!"

Ada yang describe muka dia macam tu, ataupun dia kata muka dia menggerutu. Well saya faham sangat, sebab saya pun dulu macam tu, muka penuh jerawat pasir! Rasa kasar je bila sentuh, paling tak suka bila mekap jerawat pasir akan makin timbul. 

\
Nampak tak bahagian dahi saya dulu, jauh dari boleh kata flawless. Pakai foundation lagi timbul huh stress mak.

Sebelum kita tengok solution dia, meh kita tengok kenapa jerawat pasir boleh terjadi. Jerawat pasir ni bukan macam jerawat batu, dia takde mata and kalau you all nak tahu jerawat pasir lagi susah nak dihapuskan. Antara punca-punca terjadi jerawat pasir ialah;
  • kulit terlalu kering
  • skin dehydrated
  • kulit tak seimbang
  • perubahan hormon
  • stress
  • pernah terguna high chemical product
Jerawat pasir ni dia kecik, tiny bumps orang putih panggil. Dia takde darah or nanah, and terjadi sebab sebab kulit terlalu stretched and stress  dekat bawah and menyebabkan terhasilnya "tiny bumps" atas permukaan kulit.

Jadi rasanya dah jelas kan kenapa & bagaimana jerawat pasir wujud. Now jom tengok apa kita boleh buat untuk atasi masalah tiny bumps ni.

1. Gunakan Facial Cleansing Brush
Cleansing proces kena buat secara optimum. kulit kena betul-betul bersih termasuklah di celah-celah pori. And kita kita juga kena terima kenyataan yang jari kita tembam and tak boleh masuk liang roma, so sebab tu kena guna tools untuk cuci muka.  Kalau dalam Mary Kay of course lah saya akan suggest Skinvigorate Sonic yang baru keluar ni! Sesuai untuk kulit sensitif jugak~

2. Gunakan Set Penjagaan Kulit Kering

Macam saya dah highlight, antara sebab terjadinya jerawat pasir ialah sebab kulit kering. Jadi kena treat yang kering tu dulu, baru boleh cantik. Botanical Effects Formula 1 memang dirumus khas untuk masalah kulit kering, and bila skin dryness dah dirawat, tempat yang rasa kasar-kasar dekat permukaan kulit akan berkurang, and kulit jadi lebih smooth dan sekata. 

3. Gunakan Timewise Renewing Softener
Mary Kay ada banyak jenis toner, tapi Timewise Renewing Softener jugak yang menjadi favourite hamba! Sebab saya dulu pun ada masalah jerawat pasir, and Softener ni membantu hydratekan sampai ke lapisan dalam kulit. And paling syok bila apply Softener ni kulit rasa sejuk je macam baru keluar dari peti ais.

4. Guna Mask Khas Untuk Masalah Jerawat
Kalau dalam Mary Kay actually kita ada Cleaproof set untuk masalah jerawat, but kalau you all kulit kering tak boleh pakai sebab formulasi Clearproof target kepada oily skin. Tapi you all boleh pakai charcoal mask dia yang sangat awesome! So charcoal mask ni tolong bunuh & bantutkan bacteria yang menyebabkan jerawat. Clearproof set mempunyai kandungan Salicylic Acid untuk memerangi tentera jerawat, so highly recommended sangat untuk add on charcoal mask.

5. Guna Mask Khas Untuk Hydratekan Kulit


Since jerawat pasir ni kebiasaannya masalah dari kulit kering, so you all kena sangat focus kepada hydration. 

Timewise Renewing Gel Mask - membantu untuk lock lembapan dalam kulit supaya kulit kita maintain hydrated & fresh. Dia juga meredakan  kulit yang menggelupas or terlalu kering. Gel Mask jugak bantu untuk tanggalkan kotoran dari liang roma yang boelh menyebabkan jerawat. Pakai selepas moisturiser and boleh tidur terus tanpa bilas, See the magic tomorrow!

Timewise Repair Bio-Cellulose Mask - ni effect dia macam ada orang inject pelembap dalam kulit. Kelembapan lepas pakai Bio-Celulose Mask ni bertahan lebih 24 jam tau! Even after dua minggu pun ada rasa lagi😱. Kenapa hebat sangat? Sebab bio-cellulose adalah sejenis fiber yang 1000 kali lebih halus dari seurat rambut, tu yang penetration dia memang terbaik! And lagi satu, bio-cellulose mask ni boleh pakai hari-hari tak macam mask-mask yang lain, so dapat bantu dalam proses penyembuhan kulit kering.

Kalau dulu bermekap adalah nighmare saya, sebab nampak kulit ibarat jalan tar~


Sekarang lebih confident bila kita dah treat jerawat pasir, muka pun jadi lagi smooth and bila bermekap pun cantik jee. Sengaja saya share gambar muka dengan mekap sebab bila mekap sebenarnya jerawat pasir lagi jelas kelihatan.

So kesimpulannya, jerawat pasir boleh dirawat and I'm a living proof of that! Tapi bukan result segera tau, it takes time & patience. Kalau you all nak kulit yang licin & flawless, tak mustahil kalau sanggup konsisten & sabar. Boleh refer pada beauty consultant anda ataupun pada saya jika anda masih belum mempunyai beauty consultant. Have a nice day everyone!

To contact me, please click👇👇

Instagram | dee.allydra
Facebook | Allydra

COD & scan kulit available around Beranang, 
Semenyih, Bangi, Serdang, Seri Kembangan, 
Putrajaya, Mantin, NIlai, Seremban,etc


Saya tidak bersetuju sama sekali dengan pembelian melalui Lazada, Shoppee, Lazada & online store yang lain. Kami beauty consultant dilarang keras untuk menjual melalui medium berikut kerana Mary Kay mempunyai ratusan produk dan setiap satu daripadanya memerlukan consultation yang tepat. Anda akan menafikan hak pelanggan untuk mendapatkan konsultasi dari beauty consultant bertauliah dan juga “90 Days Satisfaction  Guarantee”. Sila dapatkan produk Mary Kay dari beauty consultant yang sah dan tidak menyalahi undang-undang syarikat.

No comments:

Post a Comment