Saturday 27 July 2019

Tips Kulit Flawless & Glowing

Assalamualaikum & good morning!

                                 

2019 pun dah masuk pertengahan tahun. Kalau rasa ada satu benda kita boleh capai sebelum masul 2020, tentunya kulit yang flawless! Jom baca macam mana nak dapat kulit flawless & glowing😍

1. Gunakan Makeup Non-Comodogenic


Apa maksud non-comodogenic? Tergeliat lidah den menyebutnya awal-awal dulu haha. Non-comodogenic bermaksud bahan yang tak menyumbat pori-pori & bagus untuk kulit. Pernah tak you all pakai bedak atau foundation lepas tu naik jerawat? Haa tu biasanya terjadi sebab makeup yang digunakan tak bersifat non-comodogenic. Kalau nak tau you all boleh check label dekat belakang, non-comodogenic cosmerics dia akan state. Kenapa kena pakai non-comodogenic cosmetic? Sebab kalau pakai mekap yang menyumbat pori, nanti jerawat suka menyinggah, lepas tu pi tinggal parut pulak aterr, macam mana nak flawless. 

2. Gunakan Serum
Baja terbaik kalau nak cantik, guna serum. Tak cukup ke kalau cuma guna essential skincare set? Sebenarnya serum ni item paling mahal dalam skincare, sebab dia mempunyai molecule yang paling halus dan dapat tembus sehingga ke lapisan dermis. That's why kalau nak kulit cepat sihat or cantik kena add on serum, tapi make sure serum yang sesuai dengan kulit.

3. Complete Skincare Regiment


Sangat amat penting. Setiap skincare item ada fungsi masing-masing & complement each other. Kalau hari ni pakai, esok cuti, lusa cuti, minggu depan baru pakai adoii, susah nak flawless gituu. 

4. Minum Air Secukupnya

Rasanya dah banyak yang highlight kepentingan minum air kepada kesihatan, jadi saya nak highlight pulak yang minum air jugak penting untuk kecantikan. Kalau kita tak minum cukup air, kulit akan jadi dehydrated & kusam. And kalau kulit kering kulit akan jadi kurang ketahanan untuk mencegah kedutan. Lepas ni boleh set dalam kepala "kalau aku tak minum air nanti muka berkedut" Inshaallah akan membantu you all minum cukup air😂.

5. Kurangkan Stress

Stres ni actually benda yang kita tak boleh nak elak, so apa yang kita patut buat ialah kurangkan seminimum mungkin. Jadi cari benda yang boleh kita leisure, even sekecik-kecik benda. Contohnya masa stuck dalam jammed kita dengar playlist favourite kita, ataupun dengar channel lawak.  Sekali sekala treat diri kita dengan makanan sedap sebagai hadiah untuk diri sendiri, tapi jangan selalu tau nanti takut badan berkembang pesat. Jangan dilayankan sangat stress tu nanti cepat tua. And yes, stress jugak boleh menyebabkan jerawat yang membuatkan muka tak flawless. 

6. Sentiasa Berwuduk

Air & pegerakan ketika berwuduk boleh menghilangkan stress, kegelisahan, depression - ada sains yang logig di sebalik statement ni. Kalau orang Islam, kita memang berwuduk at least lima kali sehari atau lebih, ruoanya banyak khasiat di sebalik wuduk selain dia menjadi syarat wajib sah solat. 

7. Kerap Tukar Sarung Bantal & Cadar

Ini ramai yang terlepas pandang termasuklah saya 😃. Nampak macam benda kecik tapi membawa impact yang besar jugak. Kalau dah sampai berbulan tak tukar tu boleh bayangkan tak berapa banyak bacteria beranak-pinak dekat sarung bantal, lepas tu mulalah naik ruam sana-sini, naik jerawat. Pastu tertanya-tanya kenapa muka tak flawless macam orang lain. 

Rasanya cukup sampai di sini je tips kita hari ni, sebab mudah you all nak ingat. Benda-benda remeh pun actually memberi sumbangan besar jugak dekat kulit kita. Kalau perlukan consulltation untuk kulit you all, jangan segan nak contact saya okayy, I'm only one click away~
Dee,

MK Beauty Consultant

http://www.wasap.my/60183719495  for consultation / order for consultation / order

COD around Semenyih, Beranang, Kajang & Bangi 

*free face to face consultation / skincare class available around KL, Selangor & Nilai


FB Page & Instagram :  Allydra


No comments:

Post a Comment