Friday 17 April 2020

Macam Mana Buat Bisnes Semasa PKP?

Assalamualaikum & morning!

Di saat saya menulis ni, kita sudah berada di PKP tahap ketiga. So dah lebih sebulan jugaklah. But keep going strong...we can do it!

Ada kawan lama tanya saya, "Babe macam mana you buat bisnes musim PKP ni?"

Satu soalan dapat menyumbang kepada satu blog entry, nampak kan banyak masa hahaha. Actually saya juga rasa down pada saat awal PKP berkuatkuasa, like how?? Whyyy?? Tapi cepat-cepat istighfar. Percaya yang memberi rezeki tu Allah, bukan corona. Tugas kita usaha sebaik mungkin di sebalik kekangan & halangan. 

Jadi macam bisnes lain jugak, saya aktif beroperasi secara online. Haa dekat sini saya nampak betul hikmah PKP, masa nilah kita boleh kukuhkan online branding. Seminggu sebelum PKP saya busy sangat, keluar pagi balik malam, kaki pun sampai sakit-sakit dah. Rupanya lepas tu Allah nak bagi kita #workfromhome lama. Jadi lepas habis fasa terkejut selepas PM announce PKP, saya review semula plan yang saya buat untuk blog, facebook, instagram and the latest, TikTok😆 - nanti saya share macam mana satu task membawa saya kepada TikTok.

Sebenarnya masa saya busy saya memang risau sebab tak banyak masa nak update online platform, yelah sebab kalau benda-benda online ni bila lama tak update kita akan jadi macam tak wujud. Nak-nak generasi sekarang suka tengok "last date posted" kalau nak shopping online, well macam saya jugak lah sebab kita nak beli apa-apa mestilah pilih seller yang kita nampak aktif and boleh percaya kan. Jadi since PKP hari-hari saya berpelang update facebook & instagram. Bila saya mention "update" tu maksudnya update yang bersungguh-sungguh, bukan sekadar post  gambar then copy paste caption. Bila buat online posting, make sure kita menulis dari hati, baru sampai kepada audience gittew~ and masa ni juga saya ada masa extra untuk edit gambar and buat video. Sebab tu kalau you all follow instagram saya dah nampak berubah wajah,,, jadi apa lagi mehlah follow instagram saya : Dee Allydra 

Alhamdulillah sampai ke hari ni saya dah nampak peningkatan dua kali ganda dalam jumlah profile visit dekat instagram secara konsisten.

Postage & Delivery Semasa PKP??

Saya jarang sangat dah buat delivery melainkan yang dekat-dekat saja, kalau kena pos takde masalah pergi pejabat pos cuma kena jaga jarak and sanitize, balik terus mandi. But lucky for me, Mary Kay memang buat delivery jadi kebanyakan order customer pos direct dari HQ. So dekat situ dah meberi kelegaan yang teramat. 

Jadi bisnes Mary Kay saya masih beroperasi 24/7 walaupun kita perlu adapt dengan suasana baru. Kalau you all rasa bosan duduk dekat rumah and rasa nak buat something yang boleh menyumbang kepada ekonomi you all jugak, jomlah cuba bisnes Mary Kay😍Takde kata kalau goyang kaki pun duit masuk, cuma kita akan diajar teknik online marketing yang betul. Untuk siapa yang kenal saya dari dulu mesti tahu Mary Kay bukan bisnes pertama saya tapi banyak kisah bisnes yang hanyut dulu huhuhu. Kalau takde ilmu semua benda pun tak jadi kan.

Kelas-kelas Mary Kay masih berjalan seperti biasa cuma dengan cara yang luar biasa sikit sebab takde offline class buat masa ni. Tapi online class via Zoom, closed facebook group, whatsapp, telegram etc memang dibuat secara konsisten, in fact lagi kerap. Semua kelas FREE, so apalah alasan tak nak grab ilmu yang diberi kan. Jadi kalau you all berminat nak join bisnes yang offer top 5 Global Product dengan non-stop education, you all boleh whatsapp saya tau😊 

Dekat bawah ni video kenang-kenangan berbisnes semasa PKP. Jom kita sama-sama doakan supaya wabak Covid-19 dilenyapkan atas muka bumi ni Amin...


To contact me, please click👇👇


Instagram | dee.allydra
Facebook | Allydra

COD & scan kulit available around Beranang, 
Semenyih, Bangi, Serdang, Seri Kembangan, 
Putrajaya, Mantin, NIlai, Seremban,etc


Saya tidak bersetuju sama sekali dengan pembelian melalui Lazada, Shoppee, Lazada & online store yang lain. Kami beauty consultant dilarang keras untuk menjual melalui medium berikut kerana Mary Kay mempunyai ratusan produk dan setiap satu daripadanya memerlukan consultation yang tepat. Anda akan menafikan hak pelanggan untuk mendapatkan konsultasi dari beauty consultant bertauliah dan juga “90 Days Satisfaction  Guarantee”. Sila dapatkan produk Mary Kay dari beauty consultant yang sah dan tidak menyalahi undang-undang syarikat.


No comments:

Post a Comment