Tuesday 1 September 2020

MAKNE?? Apa yang perlu dibuat?

Assalamualaikum & morning!

Alhamdulillah syukur pada Allah masih diberikan peluang bernafas hari ini dan masih diberikan kudrat untuk berusaha😄

By the wayyy, semua dah sedia maklum kan dengan perintah pemakaian mask di tempat awam? Memang satu langkah yang bijak dari kerajaan untuk hentikan / kurangkan penularan wabak Covid 19, tapi ada something yang tak best pulak timbul berikutan pemakaian mask ni which is MASKNE.



Jerawat suka bertumpu dekat kawasan yang kita pakai mask. And MASKNE ni boleh menyerang sesiapa sahaja termasuklah yang tak pernah naik jerawat sebelum ni. Jom kita tengok puncayang meneyebabkan MASKNE;

Bila kita pakai mask, pengaliran udara akan berpusing-pusing dalam mask tu jugak. Belum cerita bila kita terbersin and terbatuk lagi huhu. Jadi memang banyak bacteria dalam mask yang kita guna. Minyak juga akan terkumpul di kawasan pemakaian masak dan menyumbat pori wajah, seterusnya menyebabkan jerawat sekitar kawasan mask yag dipanggil MASKNE.

Seterusnya, apa yang kita perlu buat? Takkanlah nak ingkar arahan kerajaan semata-mata takut jerawat kan hehehe. No worries! Saya dah list down cara untuk prevent dan merawat MASKNE ni.
  • tukar mask and kepada mask cotton ataupun material lain yang lebih breathable. Tak kisah pakai mask jenis apa pun, make sure ada filter untuk mencegah bacteria.
  • kalau dah terkena MASKNE, dah ada jerawat yang agak meriah, back to basic skincare. Tinggalkan dulu serum, facial oil, etc sebaliknya cuma gunakan cleanser, mask, toner & moisturiser sahaja. Bila kulit dah elok boleh pakai semula item lain.
  • pastikan menggunakan foundation, bedak & semua jenis makeup yang non-comodogenic (boleh refer pada label). Non-comodogenic bermaksud ingredients yang digunakan dalam makeup / skincare tak menyumbat pori.
  • gunakan MASK (skincare) dengan konsisten untuk deep cleansing muka kita. FYI Mary Kay dah keluarkan mask khusus untuk masalah MASKNE which is Pink Clay Mask. MAsk baru ni formulated dengan mild ingredients sampai orang kulit sensitif pun boleh pakai. Boleh refer kpada entry yang terdahulu yang cerita pasal pink clay mask dekat sini 👉Brand New Mary Kay Pink Clay Mask
Nilah dia Pink Clay Mask terbaru untuk merawat masalah MASKNE tu, mask pun nak pinky2 uollss~

Okayy sekian sahaja sharing saya mengenai MASKNE hari ni. Semoga bermanfaat untuk yang membaca😃 kalau perlukan consultation mengenai kulit jagan segan contact saya tau~


To contact me, please click👇👇

Instagram | dee.allydra
Facebook | Allydra

COD & scan kulit available around Beranang, 
Semenyih, Bangi, Serdang, Seri Kembangan, 
Putrajaya, Mantin, NIlai, Seremban,etc

No comments:

Post a Comment