Thursday 24 June 2021

My Transformation Journey

 Hai & salam semua😃

Uishh sapa ni😱😱

Boleh pulak tak mengaku muka sendiri kan hehe. Ni gambar saya masa umur 12, 13 tahun macam tu. Time kecik saya memang ada masalah self esteem yang sangat tinggi, saya selalu rasa rendah diri sebab kulit gelap. Sebenarnya semua jenis kulit cantik, but it took me over 25 years to realize that. Semuanya disebabkan perception “putih itu cantik”. 

Macam mana saya tak rasa rendah diri kalau dekat sekolah selalu kena ejek “hitam”. And bila balik kampung orang selalu compare kulit saya dengan adik, bukan sekali dua saya dengar “ooo kakaknya gelap sikit” tapi banyak kali. Family saya ada keturunan cina, so adik-adik and sepupu-sepupu saya memang kulit putih-putih and macam mixed blood. Jadi memang terserlah “kegelapan” saya dalam family. Sebab tu kot orang tak segan tegur kulit saya gelap depan-depan.

Zaman muda-muda pi outing dengan kawan, nampak kusam kan muka time ni

Dulu-dulu seram betul nak pakai tudung putih hehe, dua2 gambar ni dah mekap tau tapi still nampak burn kan

Sebenarnya kalau nak cerita kisah sedih kena diskriminasi time kecik banyak je, tapi nanti jadi novel pulak😄 In short saya memang membesar dengan insecurity kulit gelap disebabkan momokan orang sekeliling. Sampailah bila saya dah makin dewasa, saya punya acceptance level pun semakin tinggi. Tambah pulak orang kita pun dah semakin open dengan variasi warna kulit walaupun still ada stigma “putih itu cantik”.

Jadi at one point, saya memang terima je yang kulit saya tak secerah orang lain. In fact saya bangga pulak tu jadi “tanned skin”, ala-ala Latino gituuu. Tapi tanned dengan burn lain. Time awal-awal bekerja kulit saya burn dengan agak teruk maklumlah banyak kerja site. Sebab tu bila saya joined Mary Kay add on serum Lumivie dengan set Botanical, bukannya sebab nak cerah sangat pun tapi lebih kepada nak kembali ke kulit asal.

“Bila tak heran baru benda tu datang”…

Betul jugak statement ni, saya serius dah happy dengan skin tone tanned skin and cuma nak fokus untuk improve tesktur kulit. Tapi tak pasal-pasal jadi “tercerah” sekali. Asbab konsisten skincare and sebab jarang keluar jugak sebab PKP. Semangat kita jadi lain bila kita dah terima diri kita & kejadian kita, yang comot-comit sikit tu boleh betulkan dengan skincare & mekap😄

Jadi sampai di sini saja coretan saya hari ni. Satu pesan saya untuk semua, kita bersyukur dengan paras rupa yang Allah bagi tak perlu nak compare dengan orang lain. Tapi bersyukur bukan kena selekeh & comot, kena make sure penampilan & muka kita sentiasa presentable. Bukan untuk orang lain pun tapi untuk diri sendiri jugak. Gembirakan diri sendiri dulu baru kita boleh gembirakan orang lain😊

Click link below to contact me👇👇

https://linktr.ee/dylladnan

COD & scan kulit available around Beranang, Kajang, Semenyih, Seri Kembangan, Nilai, Putrajaya, etc

Jom follow saya dekat instagram! Click sini

No comments:

Post a Comment