Sunday 21 October 2018

Kulit Muka Kering

Dry skin??

Bam!!! Selama ni saya ingat kulit saya combination, rupaya bila guna skin analyzer baru tahu rupanya kulit saya dah mula kering disebabkan pertambahan usia. Nasib baiklah Mary Kay dah keluar device baru, Skin Analyzer untuk scan kulit.

Saya perasan lately bila pakai Matte foundation dia akan jadi nampak almost crack, and tak smooth. Lepas tu mulalah saya be creative mix kan Matte & Luminous foundation, dekat dahi je saya letak Luminous formula, but still tak nampak cantik. Sekali bila scan kulit keluar result DRY, terus beralih ke foundation Luminous untuk kulit kering.


Untuk kulit jenis kering, sememangnya kena bagi attention dekat kelembapan kulit, sebab kalau tak kulit jadi cepat berkedut and mudah berjeragat. Jom saya listkan item yang patut digunakan untuk si kulit kering.

1. Cleanser 

Gunakan cleanser yang jenis creamy untuk provide kelembapan pada kulit. Kalau guna cleanser jenis berbuih, kulit akan jadi terlebih kering & rasa ketat. Sebab tu pemilihan cleanser pun tak boleh ambil remeh. Saya akan recommend cleanser Botanical Formula 1 untuk merawat kulit kering and sensitif. Kalau dah lebih 24 tahun and kulit kering dia tak serius, saya akan bagi Timewise 3D cleanser, Normal to Dry. 


2. Toner

The best toner for dry skin? Of course Botanical Effects freshen Formula 1. Kita panggil freshen sebab takde alcohol. Freshen Formula 1 ni bila pakai dia takan terus meresap masuk dalam kulit, sebaliknya dia akan stay lama sikit dekat atas permukan kulit untuk bagi kelembapan. Satu lagi yang saya suggest mestilah Timewise Renewing Softener. Softener ni provide moisture dari belah dalam kulit.


Muka saya dulu berpasir & menggerutu, makin makeup makin obvious dekat dahi tu ecspecially. Pasir-pasir tu disebabkan lapisan kulit dalam yang kering. So Timewise Renewing Softener antara item yang banyak membantu saya pulihkan tekstur kulit.

Keadaan kulit 3 bulan lepas - no more menggerutu

3. Moisturiser

Sangat sangat sangat penting! Moisturiser ni penting untuk semua jenis kulit tapi bila kulit kering, dia jadi extra penting. Pilihlah jenis moisturiser yang sesuai untuk seimbangkan kulit kering. Botanical Effcets Formula 1 cepat meresap dalam kulit and mengandungi kelembapan extra untuk kulit kering. Intense Moisturising Cream pulak mempunyai tekstur yng likat and "rich". Provide kelembapan lebih dari 10 jam and sesuai untuk kulit sensitif. Muka yang rashes merah-merah pun sangat sesuai pakai intense cream ni. 


4. Mask

Botanical Effects Mask Formula 1 dicipta khas untuk kulit kering, sebab tu tekstur dia cair. Yang ni pakai macam mask biasa, tunggu kering then bilas. Satu lagi mask yang best untuk kulit kering and jugak orang malas😜 - Timewise Renewing Gel Mask. Saya guna mask ni untuk masalah kulit berpasir macam dalam gambar tu, and dengan bantuan items lain jugak yang permukaan berbiji tu dah banyak kurang sampai nampak macam takde langsung. Gel Mask ni pakai tidur and tak perlu tunggu kering, sebab tu kita panggil mask untuk orang malas😀. Bangun tidur esok pagi bersiap sedialah nak rasa kulit lembut luar biasa and seri dia macam baru suntik vitamin C malam sebelumnya. Serius! Mask pun tak boleh diabaikan ya walaupun kita tak pakai sekerap items skincare yang lain.

Formula 1 utk dry skin - mask dia memang cair and macam nampak tak nampak kan sebab nak bagi moisture lebih kepada kulit kering

Timewise Renewing Gel Mask - rasa best sangat serius susah nak cakap, macam sejuk berangin je bila pakai before tido

5. Foundation

Sebelum ni saya banyak membebel pasal Matte foundation kan, tapi hari ni saya nak cerita pasal Luminous Liquid Foundation untuk kulit kering. Luminous foundation ni dia ada dewy formula yang nampak lembap je muka kita and nampak glowing. Kalau kulit kering janganlah guna Matte formula, tu yang nanti nampak muka tak smooth and bercapuk.
Jadi dah ada idea ke untuk mengatasi masalah kulit kering? Saya nak remind you all yang kilit kering memang cepat berkedut, so please jaga kulit dari sekarang. Bagi kulit tu minum air (moisturiser) hari-hari tanpa curang. Kalau rasa perlukan consultation untuk kulit kering atau apa saja jenis kulit, jangan segan silu contact I ya. Top 5 global skincare yang dah bertahan selama 55 tahun di pasaran, dengan 90 Days Satisfaction Guarantee & follow up secara berkala dari beauty consultant, Inshaallah anda takkan menyesal!

*Perasan tak saya banyak share mengenai Botanical Effects formula 1? Actually saya memang ada buat entry khas untuk Botanical Effects yang function dia untuk menyihatkan & merawat kulit secara mendalam. So kalau anda memang ada masalah kulit kering serius sampai menggelupas and nak tau details, boleh tengok sini

To contact me, please click👇👇

Instagram | dee.allydra
Facebook | Allydra

COD & scan kulit available around Beranang, 
Semenyih, Bangi, Serdang, Seri Kembangan, 
Putrajaya, Mantin, NIlai, Seremban,etc

No comments:

Post a Comment