Tuesday 18 February 2020

Apa Itu Melanin?

Assalamualaikum & morning!

Biasa dengar kan orang mention Melanin, tapi sebenarnya kita faham tak apa itu melanin. So hari ni cikgu nak buat kelas sikit belajar pasal melanin. At least you all boeh tahu sikit kenapa muka jadi berbelamg, jadi jeragat, burn and segala benda yang you all tak suka tu.
Melanin ni something yang bagi warna pada kulit kita. Bila kulit kita terdedah pada UV, ataupun ambil ubat or berubah hormon (pregnant, stress, etc) - dia akan trigger sel melaconytes (melanin) untuk keluarkan lebih banyak pigment secara tak sekata, and ini akan buatkan kulit kita berbelak and worst case, keluarkan tompok hitam yang kita panggil jeragat.
Melanin jugak protect kulit dari UV tapi ada limit dia sebab kalau terdeah terlalu lama dekat matahari tanpa protection, sel-sel di atas permukaan kulit kita akan rosak. And then melaconytes akan trigger untuk keluarkan lebih banyak melanin (pigment) untuk cover bahagian yang terkena banyak UV. Bila dah banyak sangat melanin, maka jadilah tompokan dekat certain2 area. Selalunya bahagian pipi & hidung lebih gelap sebab bahagian tu lagi tinggi kan.

Kalau kita tak pakai proper skincare, aging process akan buatkan kulit kita kusam jugak, sebab tu pentingnya kita pakai skincare yang sesuai dgn masalah kulit.

Lumivie range meresap masuk dalm kulit sehingga ke lapisan epidermis untuk control dan balancekan pengeluaran melanin. Sebab bila melanin dah terkawal, jeragat pun tak merebak. And ingredients dalam Lumivie sendiri macam Tahitian Black Pearl contohnya akan bantu cerahkan kulit termausklan pigment2 warna-warna yang tak sekata tadi, jadi pigmentation akan jadi sangat pudar sampai almost tak nampak. Kalau you all nak saya bantu dengan masalah pigmentation macam jeragat etc, boleh contact saya untuk saya guide sampai cantik tau๐Ÿ˜ƒ


To contact me, please click๐Ÿ‘‡๐Ÿ‘‡

Instagram | dee.allydra
Facebook | Allydra

COD & scan kulit available around Beranang, 
Semenyih, Bangi, Serdang, Seri Kembangan, 
Putrajaya, Mantin, NIlai, Seremban,etc


Saya tidak bersetuju sama sekali dengan pembelian melalui Lazada, Shoppee, Lazada & online store yang lain. Kami beauty consultant dilarang keras untuk menjual melalui medium berikut kerana Mary Kay mempunyai ratusan produk dan setiap satu daripadanya memerlukan consultation yang tepat. Anda akan menafikan hak pelanggan untuk mendapatkan konsultasi dari beauty consultant bertauliah dan juga “90 Days Satisfaction  Guarantee”. Sila dapatkan produk Mary Kay dari beauty consultant yang sah dan tidak menyalahi undang-undang syarikat.



No comments:

Post a Comment