Thursday 6 February 2020

Sweet Memory

Assalamualaikum & morning!

Hari ni saya nak berkongsi satu perkara yang membuatkan saya rasa sangat bersyukur sebab ditemukan dengan insan-insan yang baik hati. Kerjaya saya sebagai beauty consultant memang bawak saya berjumpa dengan banyak orang, and kebanyakannya memang sangat baik. Few times jugak saya ditakdirkan jumpa dengan guest-guest yang high profile tapi humble sangat. Bila saya pergi buat makeup class or skincare class, sejujurnya saya memang tak harapkan apa-apa pun dari guest tapi biasanya diorang suka jamu saya minum. Ada sekali tu saya pergi mengajar mekap di Semenyih, mula-mula masuk saya terpegun tengok deco rumah yang "wow", rupanya owner merupakan seorang tokey kilang perabot and ada kedai dekat Semenyih. Rumah dia pun dekat sebelah atas dia buat office siap buat house tour dengan saya lagi hehe. Tapi paling terharu before saya balik dia bagi sekotak brownies untuk saya makan dengan family. Dahlah saya ni memang hantu coklat.

Pernah juga saya pergi ke kawasan pedalaman, masuk kampung tu waze dah tak boleh nak detect and guest kena ambik saya dekat depan masjid, which is benda normal kalau saya masuk kawasan yang waze tak boleh cover. Bila dah sampai rumah dia, kampung tu cantik sangat and bersih. Jalan berpasir and banyak dahan pokok, saya masa tu pulak bawak trolley skincare yang besar dan berat, jadi memang kena angkutlah sebab tak boleh seret. Masuk rumah dia jamu bermacam jenis kek pulak semua home made, masa tu adik saya teman saya sekali jadi memang seronoklah dia. Sebab guest tu memang berniaga makanan, and saya pun terbeli popia carbonara frozen balik rumah terus goreng. Eh you all jangan salah faham, saya takdelah judge orang bersasarkan makanan yang dijamu cuma kadang-kadang saya amazed sangat tengok banyak betul effort depa masak walaupun saya cuma datang sekadar mengajar skincare and mekap, bukanlah tetamu VVIP pun.

Dengan customer pun ada bonding tersendiri walaupun saya banyak jugak customer yang duduk jauh-jauh and tak pernah bersua muka. Ada customer yang jumpa saya melalui facebook selalu datang rumah saya untuk ambik barang walaupun saya offer untk hantar. Dia punya kerap datang tu sampai dah kenal mak saya hehe. Lepas berapa bulan dia pakai Mary Kay kulit dia dah makin okay, and dia siap promote Mary Kay dekat kawan-kawan office and adik dia, sampai ada yang jadi customer saya dah. Of course lah kita suka dapat customer macam  ni tapi at the same time saya jugak terharu dengan kebaikan orang yang takde pertalian darah dengan kita. And ada jugak sekali saya mengajar mekap dekat satu kawasan perumahan elite, balik malam tu dapat whatsapp dari soemeone yang tinggal dekat kawasan yang sama minat nak belajar mekap jugak, rupanya sebab saya siang tadi reccomend saya dekat jiran dia. Wahh bukan main pantas ya and lagi sekali saya terharu atas kebaikan orang yang saya baru jumpa sekali. 

Sebenarnya banyak lagi kalau nak cerita tapi kan nanti jadi novel pulak. Saya sangat bersyukur ditemukan dengan insan-insan berhati baik yang sebenarnya banyak mengajar saya untuk menghargai sekecil-kecil nikmat. Nikmat persaudaraan antara nikmat terbesar yang saya dapat rasa dengan kerjaya saya sekarang, and semoga berkekalan sehingga ke akhir hayat. 
                                         
Jangan lupa untuk bersyukur kepada Tuhan, sekurang-kurangnya sebab kita masih bernafas hari ni😏


No comments:

Post a Comment