Sunday 5 August 2018

How Mary Kay Has Shaped Me

Bagaimana Mary Kay membentuk saya?


1. Trust in God

Bila kita berbisnes, CEO kita direct Allah. Takde bos yang akan appraise kita semuanya bergantung kepada usaha & tawakal. Sebab sedar betapa kita bergantung dengan Allah, saya cuba konsisten buat amalan menjemput rezeki. Baca dua ayat terakhir Al-Baqarah setiap malam, and solat Dhuha yang dulu saya cukup malas nak buat Alhamdulillah dah berterusan. Sorry takde niat saya nak menunjuk, saya cuma nak bagitau betapa saya bersyukur bila kita jadi mendekatkan diri dgn Allah disebabkan berniaga, and you all cubalah konsisten Dhuha, serius rasa impact dia sangat hebat.

2. Go Give Spirit

Memberi tanpa mengharapkan balasan. This is widely practised among Mary Kay sisters. Ada je yang tolong edit gambar utk promosi. Ada je yang bagi pinjam stok, siap ada tolong pos dekat customer. Macam tu jugak masa buat skincare class, kami diajar untuk niatkan sedekah, niatkan sharing benda best & berkongsi ilmu kecantikan.

3. Goal Setting

Yang ni penting. Saya ada share macam mana perangai saya dalam bisnes-bisnes terdahulu, kalau ada, adalah. Kalau takde pun takpe. So hasilnya pun ada-ada je. Sebaliknya bila dalam Mary Kay, banyak reward program untuk mengajar kita set target & focus. First time saya bergelar Star Consultant, dapat swarovski. Then dapat beg, dapat gadget belum masuk hadiah dari Director lagi memang tak terkira. Paling besar dapat cruise trip fully sponsored siap dapat duit belanja lagi. The power of GOAL SETTING😁.

4. Self Grooming

Awal-awal masuk Mary Kay saya selebet😂. Serius! Tak rasa perlu pun nak bermekap sebab kita kan beauty consultant bukan MUA. Tapi bila attend event Mary Kay memang tak puas hati sebab tengok sisters lain cantik-cantik je. And benda yang paling memaksa saya untuk belajar mekap bila tengok kawan-kawan sebaya memang tengah gila mekap, so sepatutnya saya ada added value untuk dioffer kepada orang lain which is mengajar basic makeup. Now Alhamdulillah, dari tangan terketar pegang brush now dah banyak mengajar guests buat basic makeup, siap ada orang nak upah makeup masa kahwin.

5. Sisterhood

Yang ni best. Tiba-tiba saya ada sangat ramai kawan. Satu Malaysia tau. Bila umur dah meningkat and bekerja ni social life kita memang banyak berkurang, especially bila ramai kawan-kawan yang dah berkahwin & berkeluarga. Saya ni dahlah extrovert and nasib baik boleh dapat banyak girlfriends time dengan Mary Kay. Kawan-kawan dekat universiti akan berkurang bila habis belajar, kawan-kawan time kerja akan berkurang bila kita berhenti or bertukar kerja,  kawan-kawan dari kalangan jiran pun mungkin berkurang lepas berpindah, tapi dalam Mary Kay Inshaallah ukhuwah berkekalan hingga ke akhir hayat. And yes, semua sisters yang saya jumpa setakat ni semuanya positif and clear about their goal. I can never stand negative people.

Jadi inilah antara sebab-sebab kenapa saya jatuh cinta dengan bisnes Mary Kay. Banyak sangat perubahan positif yang terlahir dari diri saya  and orang lain pun sama tau. Semua jatuh cinta yang tak boleh move on😂. Anda boleh contact saya kalau rasa berminat untuk join company yang penuh dgn kasih sayang ni :).
Throwback gambar sebelum masuk Superstar Libra Cruise

To contact me, please click👇👇

Instagram | dee.allydra
Facebook | Allydra

COD & scan kulit available around Beranang, 
Semenyih, Bangi, Serdang, Seri Kembangan, 
Putrajaya, Mantin, NIlai, Seremban,etc


No comments:

Post a Comment