Sunday 19 August 2018

Macam Mana Nak Cantik




Assalamualaikum & morning!

Hari ni saya terlebih rajin nak share cara jadi cantik tanpa buat plastic surgery. Allah S.W.T dah ciptakan makhluknya cantik-cantik belaka, terserah kepada kita nak jaga pemberian DIA macam mana. Jadi hari ni saya akan share tips untuk self-groom supaya you all selalu nampak presentable kepada mata yang memandang.

.

.




1. Pemilihan Pakaian Yang Sesuai


Picture credit to Pinterest

Pemilihan pakai sangat-sangat penting dan merupakan elemen yang terbesar dalam penmpilan kita. Jadi dekat sini saya nak share cara untuk kenal pasti jenis bentuk badan kita:

Neat Hourglass - bentuk badan ideal. Dada, pinggang & punggung yang kemas & cantik terletak. Yang ni takde masalah nak pakai baju apa pun huntunglaaa..

Adriana Lima - neat hourglass body yang jadi dambaan setiap wanita. Actually inilah gambar dia yang paling "sopan" yang saya dapat hahaha.

Full Hourglass - dada besar, pinggang kecil, punggung & paha besar. Inilah badan saya and untuk badan macam ni, saya selalu pakai baju labuh menutupi punggung & paha. Kalau baju tu singkat pun, saya akan pakai inner dalam yang labuh jugak. Almaklumlah nak cover kawasan bermasalah. Untuk bahagian dada, silap port boleh nampak saya macam berbidang besar, so saya memang selalu labuhkan tudung ke paras dada selain sebab tuntutan agama juga :).



Kalau skirt tu tinggi nampak nampak macam kita tinggi. Saya ni kategori tak cukup ketinggian jugak sebenarnya hehe. Posing silang kaki tu memang favourite untuk sorokkan paha drumstick.

Cara Nak Bergaya
Baju ni senteng so saya gabungkan dengan inner labuh sama colour di dalamnya. Sebab nak elakkan saya nampak bidang, saya memang elakkan pos berpeluk tubuh, rapatkan bahu, pandangan sisi sebaliknya saya selalu buat macam cekak pinggan, gayakan handbag atau apa2 sajalah style yang tak rapatkan bahu and nampakkan saya besar di atas.

Apa yang jadi kalau saya pakai baju yang tak sesuai? 

.

.

.


Macam nilah jadinya hahaha. Nampak tak saya kelihatan besar. Bahu besar macam saya sepatutnya kena pakai fabric yang lembut & flowy, kalau jenis kain keras macm ni nampak agak sado. Sebenarnya ni uniform Mary Kay, mula-mula saya ambil size S tapi lepas tu tukar ke M sebab size S muat, tapi agak seksi and kita malu hehe. Baju ni juga singkat untuk badan full hourglass macam saya, so nampak kan kelebaran dekat bawah tu. Takpelah saya sabar je sebab nanti nak bertukar ke blue suit (Director's suit). Doakan saya ya.

3. Apple - garisan bahu yang melengkung / membulat, dada yang penuh, bahagian tengah yang kelihatan bulat & biasanya kaki yang tak besar sangat. Untuk badan jenis Apple, cari pakaian yang kelihatan enurun or jatuh ke bawah contohnya jenis yang flowy ataupun bercorak garisan menegak. Sangat digalakkan pakai dress atau blouse yang mempunyai waistline di tengah. 
Picture credit to Pinterest

4. Pear - kecil di atas, besar di bawah. Styling tips ni lebih kurang macam full hourglass cuma bentuk badan pear kena lebih berhati-hati untuk balancekan frame anda. Baju labuh menutupi punggung, tapi "beratkan" di bahagian atas. Digalakkan ambil blouse bercorak melintang, high neck  atau padankan dengan jaket. Buat yang berhijab, mungkin boleh pakai yang style rambu-ramba sikit. Skirt kembang atau flowy sangat sesuai, elakkan skirt fit fitting macam mermaid skirt.

Picture credit to Google

5. Inverted Triangle - atas besar, bawah kecil. Macam bentuk segitiga tu. In this case, beratkan di bahagian bawah. Untuk badan macam ni, sepatutnya  pakai baju yang beri ilusi slim pada bahagian atas. Elakkan pakaian bercorak yang heavy. Untuk seluar, cari loose cutting atau padankan dengan skirt kembang untuk balancekan bahagian kaki yang kecil dengan bahagian atas badan. Labuhkan hijab hingga ke dada and elakkan penggayaan tudung yang terlalu sarat sebab kita nak sorokkan bahu bidang. 

Picture credit to Pinterest

Lean Column - badan nampak flat and tak berbentuk sangat. Badan kurus. Okay untuk jenis badan Lean Column, cari baju yang ada femininine cutting. Seeloknya two pieces style, jangan ambil yang straight cutting. Kalau nak pakai one piece dress, pilih yang ada waistline untuk tonjolkan bodu cutting & membentuk pemisah antara bahagian atas & bawah. Pemakaian belt juga sangat membantu untuk cipta ilusi bentuk badan.

Picture credit to Pinterest. Tak banyak contoh dari internet untuk Lean Colum tapi lebih kurang macam ni lah style dia. Advisable untuk pakai corak & aksesori yang heavy. 


Rectangle - badan yang lebar & straight. Kalau yang ni, memang kena highight dekat waistline. Elakkan corak yang sarat. 
Picture credit to Pinterest. perasan tak semua baju dia bagi nampak pinggang kita lebih kecil. 


Wahh panjang betul explaination untuk pemakaian je kan. Saya tambah sikit points lain yang saya akan eloborate dalam entry akan datang Inshaallah.

2. Regimen Penjagaan Kulit Yang Lengkap

Penjagaan kulit pun tak kurang pentingnya. Kita kena ada complete skincare regime supaya kulit sihat & cantik. Basic dalam skincare ialah cleanser, toner, mask / scrub & moisturiser. And wajib pakai SPF untuk protection kalau tak nanti kulit jadi gelap, naik jeragat & cepat berkedut huhuhu. Saya sebelum ni pun ambil mudah je bab-bab penjagaan muka sampailah bila muka burn teruk baru insaf. 

3. Basic Makeup

Makeup bukan untuk ubah muka kita jadi orang lain, tapi untuk enhance kecantikan yang ALlah bagi. Basic makeup ni termasuk kening, eyeshadow basic colour, mascara, blusher, foundation, lipstick. Paling-paling basic mestilah foundation, kalau dah mals sangat pun saya akan sapu foudation and lipstick je. Berbalik pada tips nombor 3, kalau kulit anda dah lawa tak perlu mekap tebal pun. 


So basically itulah tiga tips mudah untuk jadi cantik. Tak perlu bergaya mahal-mahal je kalau kena gaya & sesuai, nailah seri you all. Tudung bawal RM10 pun boleh buat kita nampak lawa. Kalau takde masa nak iron baju, boleh beli semua ironless top to toe hahaha. Kalau takde masa untuk mekap, tengok balik tips no 3 5 minit pun dah siap. Penampilan diri sangat penting. Penampilan diri akan menentukan perception orang lain terhadap diri kita and yang paling penting, perception kita terhadap diri sendiri jugak. Semoga tips yang saya share hari ni sedikit sebanyak dapat membantu you all :).

No comments:

Post a Comment