Monday 6 August 2018

My Big Why

Kenapa saya bersungguh nak bantu orang lain improve kulit mereka?

.

Because I really know how it feels to be an ugly duckling! Seawal usia 10 tahun jerawat nasi penuh satu muka (tak nampak dalam gambar sebab guna kamera kodak je dulu). Muka hangus & berminyak toksah cakaplah. Baru 10 tahun, darjah 4. Budak2 lain tengah muka halus mulus lagi time tu. Tapi saya jauh berbeza.

.

Kena mengata, kena kutuk takyah cerita lah. Selalu dipanggil "hitam". Gelaran yang menusuk kalbu, melekat di hati. Self esteem boleh kata zero masa tu. Rasa buruk je all the time macam mana nak confident. Kalau ada orang bagitau yang saya akan jadi beauty consultant satu hari nanti mau tergelak guling2.

.

Effort saya?? Sangat banyakkkk. Petua moden tradisional semua saya cuba. Telur, kayu manis, tepung, limau purut, pegaga and rasa semua barang kat dapur pernah try. Mama pun habis ikhtiar dah untuk anaknya ni. Bawak jumpa tokey jamu, beli ubat macam2, tanya kawan2 cikgu kat sekolah dia. Tak cukup kat selangor sampai ke kelantan dia tolong cari penawar.

.

Sebab tu bila tengok orang dengan kulit bermasalah, saya rasa sebak teringatkan diri saya dulu. No one deserves to feel that way! Kalau tengok budak2 saya sedih sebab saya rasa dia kena ejek di sekolah. Kalau tengok orang dewasa pun saya sedih juga mengenang dia mesti ada isu besar dengan self esteem. 

.

Tapi saya bersyukur dengan pengalaman pahit mempunyai kulit muka bermasalah dulu. Sebab saya boleh share dengan orang kisah. Dan rasa kasihan saya lebih tinggi bila tengok someone dengan masalah kulit. Allah turunkan dugaan untuk beri kita pelangi di kemudian hari. Percayalah😊.


No comments:

Post a Comment