Saturday 29 December 2018

Coaching Session Bersama Mentor

Assalamualaikum & morning!

Hari ni saya nak share santai-santai pasal activity coaching yang kami buat di beauty centre Seri Kembangan. Di Mary Kay memang selalu ada ongoing education melalui semua medium - Unit Meeting, Product Knowledge, Makeup Class, Personal / Group Coaching, etc. Untuk online coaching pulak toksah cakap lah - ada learning dekat group focus,group whatsapp, group telegram, facebook live, etc. Education dari unit kami sangat flexible, kalau ibu  bekerja yang ada kekangan nak dtg unit meeting, boleh ikut online coaching je. Macam tu jugak yang beauty consultant yang duduk jauh, takde masalah untuk follow lesson yang diberi. 
Inilah kami semasa tengah tunggu cukup korum. Masa tu belajar macam mana nak buat time management, macam mana nak develop team, macam mana nak develop diri jadi leader yang bagus & macam-macam lagi lah

Tengah membelek-belek planner sepas belajar macam mana nak manage time dgn efficient. Ada sesiapa sudi penuhkan jadual saya bulan ni? Skincare clas? Makeup class? Career opportunity?

Dapat hadiah lagi & lagi, Director kami memang sangat pemurah tau sekecik-kecik achievement pun dapat hadiah untuk motivate kita

Elizabeth - beauty consultant yang sangat bubbly. We all dapat hadiah dari London tau and paling best saya dapat merasa purse Harrords😉

Dari dulu lagi sebelum jumpa Mary Kay saya memang sangat dahagakan ilmu bisnes. Tapi tu lah siapa nak ajar kita kan huhu. Kebiasaan leader yang saya dapat selalu share pasal kisah kejayaan depa sebagai motivasi, sampai saya pun meleleh air liur nak jadi macam depa tapi tu lah, masih blur and masih tak clear macam mana nak buat untuk sampai ke tahap macam tu. 

Tapi bila jumpa Mary Kay, saya jadi lagi jelas dgn mission and vision. Saya tau macam mana nak plan, saya tahu set target and apa yang kena buat untuk achive target. Saya dah nampak tak mustahil untuk saya capai impian saya. Sebab tu lah kena ada mentor. Dulu saya ingat kan director ni exclusive sangat, macam orang hado-hado, yang kita beauty consultant baru ni bilis-bilis je. Pembawakan dari bisnes-bisnes terdahulu. Then baru saya sedar yang dalam Mary kay semua sisters! Saya sendiri dah berapa ratus kali personal coaching dengan Director saya tanpa caj sesen pun. Tumpang tidur rumah dia bila ada corporate skincare class dekat tempat jauh tu biasa. And macam tu jugak dengan Directors lain pun, ada seorang Director yang saya panggil Kak Ija tinggal dekat dengan saya and  selalu ajak saya tumpang bila nak ke centre. Saya pernah terlepas unit meeting and dia ajak saya join coaching dengan dia dan Consultant2 beliau di McDonald Taman Melawati - bincang topik yang sama yang saya miss. Siap bagi tumpang and makan McD lagi. Huhuhu terharunya bila ingat kebaikan you all ni Allah je boleh membalas. 

Perlu ke selfie haha? Doakan saya jadi Director yang berjaya & bermanfaat kepada orang lain Aminn...

Coaching session ni biasanya santai-santai je yang penting kita dapat input. Time unit meeting benda biasa bila beauty consultant bawak anak, sebab Mary Kay sangat mementingkan balanced priority. Dari sekecik-kecik benda diajar contohnya macam mana nak buat online posting, cara yang berkesan untuk create engagement, berapa kerap patut share posting, money management, time management yang kita nampak macam remeh rupanya bagi impact yang besar dekat bisnes and juga diri kita. Bila semua benda dah tersedia macam ni, kita akan rasa malu nak bagi alasan lagi tau.

                  
 Lepas coaching session tu ada buat shooting untuk new eye palette tapi saya tak dapat join sebab nak bersama atuk & nenek yang datang dari jauh. Ingat balanced priority kan. And sebenarnya kami banyak jugak buat activity yang best tapi bermanfaat bila berkumpul sekali. Contohnya macam video tutorial kening yang saya pernah share dulu, itu sebenarnya hasil dari plan asal kami untuk buat skincare class dah tersasar sebab semua guests belah petang tak dapat datang. So dari kami melongo and membawang baik kita buat something yang berfaedah kan. Lagipun dekat centre memang ada ring light so gunakan sepenuhnya hehehe.

Nak berjaya dalam bisnes kena selalu menuntut ilmu. Kalau you all rasa macam dah kerap sangat bertukar-tukar bisnes macam saya dulu, cuba take time & reflect dekat mana silapnya. Adakah dari diri anda sendiri, ataupun dari product, ataupun takde education dari mentor? Ataupun mentor pun memang tak wujud?? Nak buat bisnes, first kena cari product yang bagus & bermanfaat. Secondly, tengok macam mana leaders atau business owner empower dia punya team, yang ni you all boleh stalk dekat social media. Pilih bisnes yang owner atau leader dia nampak aktif. Saya dulu main terjah je dalam Mary Kay, tapi Alhamdulillah syukur sangat-sangat berada dalam unit yang penuh kasih sayang. Saya tak kata Mary Kay ni untuk semua orang tapi kalau you memang berminat dalam bidang cosmetic and minat mencantikkan & membantu orang ain, then this is the one for you. 


To contact me, please click👇👇

Instagram | dee.allydra
Facebook | Allydra

COD & scan kulit available around Beranang, 
Semenyih, Bangi, Serdang, Seri Kembangan, 
Putrajaya, Mantin, NIlai, Seremban,etc




No comments:

Post a Comment